Iedereen kent en gebruikt privé sociale media zoals Facebook. Maar ook voor je bedrijf zijn sociale media een belangrijke factor. Bijvoorbeeld om nieuw talent aan te trekken of om de band met je klanten aan te halen. Vaak zorgen sociale media voor belangrijke raakpunten met je doelgroep op een wat persoonlijker niveau.
Social media strategie
90% van de aankoopbeslissingen van consumenten wordt beïnvloed door sociale media.
En ook in B2B kunnen sociale kanalen beslissingen soms fors beïnvloeden. Denk maar aan de invloed van LinkedIn als professioneel netwerk op beslissingen voor leveranciers of partners. Of aan de invloed van peers op netwerken als Facebook of Instagram. Op social media kun je van klanten ambassadeurs maken.
Dan is het wel belangrijk dat je een duidelijke strategie uitwerkt voor je start met je social mediamarketing. Met duidelijke doelstellingen, duidelijke doelgroepen per medium, en een duidelijke visie op boodschappen, look & feel, en tone of voice.
O2 Agency werkt die social mediastrategie graag samen met jou uit. Om op basis daarvan online kanalen en campagnes op te zetten.
Conversion management en community building
Zijn al je mediakanalen opgezet? Dan de eigenlijke communicatie nog.
- Hoe ga je je online conversatie op gang brengen? Hoe activeer je je doelgroep online?
- Hoe ga je interageren met andere mensen?
- Hoe ga je mensen aan je binden via sociale media en bouwen aan een ‘community’?
Social content marketing
O2 Agency schrijft graag mee aan je posts, zet ze online en volgt ze op. We stellen voor jou ook graag een ‘content calendar’ op met leuke tips voor actuele thema- en andere dagen. Deze ‘content calender’ verloopt via een gebruiksvriendelijk beheer- en publicatieproces, waar je als klant al je social media posts mee kunt opvolgen en goedkeuren.
Monitoring & rapportering
We monitoren al je sociale media en brengen de resultaten van je posts, campagnes en user generated content in kaart, positief en negatief. We zorgen voor overzichtelijke rapporten met duidelijke cijfers, inhoud en lessen voor de praktijk.
Social mediatraining
Bij O2 Agency kun je terecht voor individuele of groepstrainingen over sociale media. We coachen altijd op maat van jouw organisatie. We kunnen je medewerkers adviseren over hun huidige gedrag op sociale media en over het beheer van de sociale media waarop je organisatie actief is.
Welk sociaal medium voor welke boodschap?
Pinterest → visueel
- Lifestyle
- Moodboards
- Voor vrouwen van 25 tot 35 jaar
Instagram → hip, cool & happening
- Mooie foto’s en weldoordachte selfies
- Ook bewegende gifs en video’s
- Voor jongeren: 58% van alle jongeren van 15 tot 19 jaar
Facebook → leuk
- De mensen achter je organisatie
- Tweerichtingsverkeer: praat niet alleen over jezelf, stel vragen aan je fans
- Voor de vrienden en de fans: luchtig, vaak grappig
Twitter → snel
- Kort, snel nieuws en links
- Veel passief gebruik: volgers
- Ook voor journalisten op zoek naar nieuws
LinkedIn → interessant
- 100% zakelijk
- Veel serieuzer dan Facebook
- Professioneel netwerk onderhouden + uitbreiden
Sociale media inzetten voor je marketing?
Wellicht nemen mensen vooral contact met je op via e-mail of telefoon? Maar het aandeel van de sociale media groeit, ook in organisaties en bedrijven.
Beschouw Google als je belangrijkste klant
Mensen die via sociale media in aanraking komen met je merk of bedrijf zoeken 3 maal vaker naar dat merk via zoekrobots. Zorg dat je daar ontdekt wordt door relevant te zijn.
Maak een blog
Een recente studie van HubSpot leert dat bedrijven met een blog 55% meer trafiek naar hun website hebben dan bedrijven zonder blog.
Laat in je e-mailing zien op welke sociale media je actief bent
Maak het je lezer gemakkelijk om stukken van je boodschap te delen met een directe link naar verschillende sociale media. De beste inhoud uit je sociale mediaplatformen of blog kan dienen als basis voor een e-nieuwsbrief.
Organiseer virtuele events
Er zijn maar weinig mensen die virtuele events zoals ‘webinars’ volgen, zeg je? Klopt. En toch: het gaat om het publiek dat je op langere termijn bereikt. Webinars blijven online staan en worden nog lang geraadpleegd.
Dat zorgt weer voor extra bezoekers aan je website. Post de inhoud van je webinar dus op SlideShare en zoveel mogelijk andere sociale platformen.
Organiseer echte events
Ook live-events zijn een hit in combinatie met sociale media. De link tussen het virtuele en het echte leven maakt je marketinginspanningen veel tastbaarder en veel krachtiger.
Gebruik sociale media ook voor je marktonderzoek
Vraag je fans om feedback en hou dat heel eenvoudig. Wie weet welke ideeën je klanten je geven.