Google heeft aangekondigd dat het vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe data meer zal verzamelen in Universal Analytics maar de overstap maakt naar Google Analytics 4 (GA4). Lees er alles over op deze pagina.

De meest gebruikte web analytic tool is aan vernieuwing toe!

Meer dan 10 jaar hebben marketeers en klanten van overal  ter wereld hun data kunnen consulteren door gebruik te maken van Universal Analytics.

Google heeft aangekondigd dat het vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe data meer zal verzamelen in Universal Analytics maar de overstap maakt naar Google Analytics 4 (GA4).

Als je een regelmatige gebruiker bent van Universal Analytics., zal je ongetwijfeld in je dashboard gemerkt hebben dat er melding wordt gemaakt van de komst van GA4. Sinds 2020 is Google stelselmatig begonnen met het uitrollen van zijn nieuwe tool in een Bèta versie. Recent kwam het bericht dat er vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe data meer verzamelt wordt in Universal Analytics. Je data zal effectief verdwijnen op 1 juli 2023.

 

Waarom deze vernieuwing?

Het surfgedrag is sterk geëvolueerd, GDPR heeft zijn intrede gedaan en termen als “privacy” zijn nog nooit zoveel genoemd geweest als de laatste jaren. Kortom Universal Analytics kon de lading van al die evoluties niet meer dekken, hoogtijd om eeen stevige vernieuwing door te voeren. Initieel zal GA4 naast Universal Analytics lopen, het is wel niet mogelijk om oude data over te zetten naar GA4. Hoe sneller we dus starten met het verzamelen van je gegevens in GA4 hoe beter! Een tweede belangrijke factor is de populariteit van Apps, videoplayers en one pager website. Voor die laatste bijvoorbeeld, ziet Google deze als “één pagina” en is er binnen Universal Analytics geen mogelijkheid om het surfgedrag van je bezoeker te gaan analyseren.

Deze update naar GA4 is een absolute must als je je webtoepassing maximaal wil gaan benutten en inzetten.

 

Wat zal er veranderen?

1. “Meten is weten”, het is een cliché dat Google ernstig heeft genomen. In de huidige Universal Analytics, wordt data gemeten op basis van sessies, in GA4 gaan we meten op basis van events. Een benadering die kan worden doorgetrokken bij ondermeer Apps en dus future proof kan werken. Als we spreken over events, wat wordt daar precies mee bedoeld:

  • download van een brochure of een PDF
  • één bepaalde pagina
  • zoekgedrag op een website
  • enz …

De resultaten die je in je dashboard te zien krijgt zijn correcter dan hetgeen we vandaag krijgen. Per event kan je parameters gaan instellen (bijvoorbeeld: benamingen van je PDF), alsook de weg die je bezoeker heeft afgelegd om tot de download van die PDF te komen.

2. Klanten of prospect bezoeken je website vaak via verschillende devices, altijd een uitdaging om deze te filteren binnen de huidige Universal Analytics. GA4 gaat alle gegevens van één gebruiker bundelen, waardoor het “gedrag” van deze gebruiker slechts één gebruikerstraject telt. Unieke device ID’s zijn hier ondermeer voor verantwoordelijk. Conceet krijgen we dus een veel correctere weergave van unieke en terugkerende bezoekers van je webtoepassing.

3. We kunnen er niet meer omheen, AI (Artificial Intelligence) zal meer en meer zijn intrede doen in dagdagelijkse toepassing. Met Machine Learning zet Google in op het maken van voorspellingen. Complexe datamodellen kunnen voorspellingen maken in het gedrag van een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld wanneer deze zullen overgaan tot het maken van een conversie. Deze voorspellingen zijn eveneens een oplossing tegen het blokkeren van third party cookies.

4. Als laatste puntje willen we meegeven dat de manier waarop we rapporten kunnen maken sterk is verbeterd. Door bet session based weergeven van data,  kunnen we je een goed inzicht geven in de customer journey van je webbezoekers aan de hand van een degelijk rapport.

En nu?

Als eerste belangrijke stap dient er een GA4 property aangemaakt te worden, zo kunnen we al starten met het capteren van data in de nieuwe tool. Universal Analytics laten laten we nog een tijdje parallel draaien met GA4.

Hoe zien we dit concreet:

  • creatie GA 4 property
  • toevoegen aan Google Tagle Manager
  • instellen van noodzakelijke parameters

We willen uiteraard vermijden dat we onze data “kwijt” zijn en dus geen data analyse meer kunnen doorvoeren. Daarnaast bekijken we met onze klanten hoe deze nieuwe tool maximaal kan worden ingezet.

Graag ondersteunen we je in dit proces, heb je vragen, bedenkingen of opmerkingen? Laat het ons weten, we kijken graag hoe we samen met jou het maximale uit GA4 kunnen halen!

Web Analytics - Google Analytics

Heb je nog vragen rond de overstap naar Google Analytics 4.0?